Hûmeyd Bin Sevr Kimdir?
حُــمَــيــدُ بْــنُ ثَــورِ
Baba Adı : Sevr, bin Hazn, bin Amr.
Anne Adı : Bilgi yok.
Doğum Tarihi ve Yeri : Bilgi yok.
Ölüm Tarihi ve Yeri : Hicri 70. Miladi 689, yıllar da vefat etmiştir.
Fiziki Yapısı : Bilgi yok.
Eşleri : Bilgi yok.
Oğulları : Bilgi yok.
Kızları : Bilgi yok.
Gavzeler : Bilgi yok.
Muhacir mi Ensar mı : Bilgi yok.
Rivayet Ettiği Hadis Sayısı : Rivayeti var, sayısı belli değildir.
Sahabeden Kim ile Kardeşti : Bilgi yok.
Kabile Neseb ve Soyu : Hûmeyd bin Sevr bin Hazn bin Amru bin Amr bin Ebi Rebia bin Nehik bin Hilâl bin Amr bin Sa’saa,
Lakap ve Künyesi : Ebû Müsenna, Ebû’l-Ahdâr, Ebû Hâlid, Ebû Lâhik, Esbeci ve Riyâhi nisbeleriyle anılır.
Kimlerle Akraba idi : Bilgi yok.
Hûmeyd Bin Sevr'in Hayatı
Ebû’l-Müsennâ Hûmeyd bin Sevr, bin Hazn el-Hilâli el-Âmiri, Sahâbi ve muhadram şair. Kaynaklarda Ebû’l-Ahdar, Ebû Hâlid, Ebû Lâhik künyeleriyle Esbeci ve Riyâhi nisbeleri yanında şiirlerinde çok geçen deve tasvirleri sebebiyle Cimâl (Cemmâl) lakabıyla da anılır. Bir gözü kör olan şair Hicri 8. Miladi 630 yılında Huneyn Ğazvesi esnasında müşrikler arasında yer almıştı. Daha sonra kabilesinden bir grubla Resûlullâh (s.a.v)’e gelerek Müslüman olmuş ve huzurunda O’nu oven şiirler söylemiştir.Hûmeyd’in Hz.Osman’ın hilafet döneminde öldüğünü bildiren rivayet doğru olmamalıdır. Çünkü Hûmeyd, Hz.Osman’ın şehid edilmesinden sonra ona mersiye söylediği gibi Emevi hükümdarlarından Abdülmelik bin Mervân’a da şiirler sunmuştur. Safedi’ye gore Hûmeydi Hicri 70. Miladi 689 yılları civarında vefat etmiştir.İbn-i Sellâm el-Cumahi, İbn-i Kuteybe ve Merzûbâni gibi tenkitçiler, sanat hayatının çoğunu İslâm dönemde geçirmiş olması sebebiyle Hûmeyd’i muhadramûndan değil İslâmi dönem şairlerinden saymışlardır. Hatta İbn-i Sellâm onu bu şairlerin dördüncü tabakasında zikrettiği gibi Asmai de kendisini Râi (Râilibil), İbn-i Mukbil ve Amr ve Ahmer el-Bâhili ile birlikte İslâmi devrin dört büyük şairlerinden biri Kabul etmiştir.Resûlullâh (s.a.v)’den hadis rivayet eden şair sahâbilerden biri olan Hûmey, şiirde manaya önem veren ve sözlerin güzel olmasına dikkat eden (mûcid), kinâyeli sözleri çok kullanan ve hicivde rakiblerine ğalib gelen (fahl) bir sanatkârdı. Şiirlerinde belli bir fikri savunmadığı gibi sanatını geçim vasıtası yapmamış, bu sebeble zamanın idarecilerinden hiçbirine bağlanmamıştır. Şiirlerinin başlıca konularını medih, fahr, hamâse, hiciv, tasvir, gazel ve şekvâ (zamandan ve ihtiyarlıktan şikâyet) teşkil eder. Hikmetli sözlerin bulunduğu beyitleri varsa da şiirlerinde daha çok tasvir ve gazellere yer vermiştir. Ancak bunların hiç biri günümüze ulaşmamıştır. 1Şübhesiz ki, en doğrusunu Allâh bilir. Allâh, onlardan razı olsun.
1- Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi-18-356