Hazn Bin Ebi Vehb El-Mahzûmi Kimdir?
Baba Adı : Ebi Vehb bin Amru.Anne Adı : Fahita bint-i Amr bin Kurt bin Sülemi.
Doğum Tarihi ve Yeri : Tarih yok, Mekke doğumludur.
Ölüm Tarihi ve Yeri : Hicri 12. Miladi 633 yılında Yemâme’de şehid edildi.
Fiziki Yapısı : Bilgi yok.
Eşleri : Ümmü’l-Haris bint-i Sa’id ve Fatıma bint-i Saib bin Uveymir.
Oğulları : Abdurrahman, el-Müseyyeb, es-Saib, Ebu Said, Hakim.
Kızları : Bilgi yok.
Gavzeler : Bilgi yok.
Muhacir mi Ensar mı : Muhacirinden idi.
Rivayet Ettiği Hadis Sayısı : Bilgi yok.
Sahabeden Kim ile Kardeşti : Bilgi yok.
Kabile Neseb ve Soyu : Hazn bin Ebi Vehb bin Amru bin Âiz bin İmran bin Mahzum el-Kureyşi el-Mahzumi.
Lakap ve Künyesi : Bilgi yok.
Kimlerle Akraba idi : Sahâbi den, Müseyyeb bin Hazn’ın babası, meşhur fakih ve muhaddis Said bin Müseyyeb’in de dedesi dir.
Hazn Bin Ebi Vehb El-Mahzûmi Hayatı
Hazn bin Ebi Vehb el-Mahzûmi (r.a) sahâbidir. Kendisi gibi sahâbi olan Müseyyeb bin Hazn’ın babası, meşhur fakih ve muhaddis. Said bin Müseyyeb’in dedesidir. Câhiliye döneminde Kureyş’ın eşrafındandı. Fetih yılında İslâm dininı kabul etmiştir. Kendisi Muhacirinden idi. Kendisinden oğlu Müseyyeb rivâyet etti.Said bin Müseyyeb babasından rivâyet eder. Buna göre onun babası, Said’in dedesi Resûlullâh (s.a.v)’e geldi. Resûlullâh (s.a.v), ona: “-İsmin ne?”diye sordu. “-Hazn!”dedi.Resûlullâh (s.a.v): “-Sen Sehl’sin!”buyurdu.O da: “-Babamın koyduğu ismi değiştirmem!”dedi.Bir rivâyette Abdülhamid bin Cübeyr bin Şeybe şöyle dedi:“-Said bin Müseyyeb’in yanına oturdum. Bana rivâyet etti ki, dedesi Hazn, Resûlullâh (s.a.v)’e gitmiş. Resûlullâh (s.a.v): “-İsmin ne?”diye sormuş. “-Hazn!”demiş. “-Bilakis sen Sehl’sin!”buyurmuş.O da: “-Ben babamın verdiği ismi değiştiremem!”diye karşılık vermiş.İbnü’l-Müseyyeb dedi ki: “-Âilemizde, ondan sonra kabalık ve zorluk hiç eksik olmadı!”Bu rivâyet Buhâri’nindir. Aynı hadisi Ebû Dâvûd’da rivâyet eder ve o zâtın şu sözünu de kaydeder: “-Hayır! Çünkü Sehl çiğnenir ve hor görülür!”Said dedi ki: “-Ondan sonra bize kabalık ve zorluk geldiğini düşündüm!”İzah:Burada üzerinde durulması gereken husus; Resûlullâh (s.a.v), Hazn-’dan ismini değiştirmesini emrettiği halde niçin buna uymadığı konusudur. İbn-i Hacer, bu emrin vücubu ifâde etmediğine kaildir. Eğer vücûbu ifâde etseydi, Resûlullâh (s.a.v), onun reddini müsamaha ile karşılamazdı.Buradan, Resûlullâh (s.a.v)’ın beşeri ve medeni münasebetler konu-sundaki bazı emirlerinin bir tavsiye mahiyetinde olduğu anlaşılabilir. Ancak Resûlullâh (s.a.v)’ın bu tavsiyesine uymamanın bazı sakıncalar doğurdu-ğunu da bizzat Said bin Müseyyeb’in itirafından anlıyoruz. Sehl ve Hazn birbirinin zıddı iki isimdir. “Sehl” kolaylık demektir. “Hazn” ise, kedere vesile olan zorluktur. Rivâyete göre Hazn’ın çocuklarında ahlaki bir katılık, sertlik ve zorluk vardı.Hanz bin Ebi Vehb (r.a) Hz.Ebû Bekr’in hilafeti sırasında Hicri 12. Miladi 632-33 yılında meydana gelen Yemâme Savaşı’nda şehid oldu. 1Şübhesiz ki, en doğrusunu Allâh bilir. Allâh onlardan razı olsun.
1- Câmiu’l-Usûl-İsim ve Künyeler-1-644-646-3-No-165.