Ma’bed Bin Eksem El-huzâi Kimdir?
مَــعْــبَــدُ بْــنُ اَكــثَــمُ اْلــخُــزَاعـِـي
Baba Adı : Ebû Ma’bed Eksem el-Huzâi.
Anne Adı : Ümmü Ma’bed Atike bint-i Hâlid.
Doğum Tarihi ve Yeri : Tarih yok, Ûsfan bölgesin’de doğdu.
Ölüm Tarihi ve Yeri : Bilgi yok.
Fiziki Yapısı : Bilgi yok.
Eşleri : Bilgi yok.
Oğulları : Bilgi yok.
Kızları : Bilgi yok.
Gavzeler : Bilgi yok.
Muhacir mi Ensar mı : Muhacir dir.
Rivayet Ettiği Hadis Sayısı : Rivayeti var, sayısı belli değildir.
Sahabeden Kim ile Kardeşti : Bilgi yok.
Kabile Neseb ve Soyu : Ma’bed bin Eksem bin Cevn Abduluzza bin Muhkız bin Rebia bin Asram bin Dubeys bin Haram bin Hubşiyye bin Kâ’b bin Amr bin Rebiâ dır. (Huzalıların Atası dır)
Lakap ve Künyesi : Ma’bed el-Huzâi.
Kimlerle Akraba idi : Meşhur, Ebû Ma’bed ve Ümmü Ma’bed’ın oğullarıdır.
Ma’bed Bin Eksem El-huzâi'nin Hayatı
Ma’bed bin Eksem el-Huzâi (r.a), Mekke ile Medine arasında Ufsan bölgesinde doğdu. Ancak hangi tarihte doğduğu kesin bilinmemektedir. Babası Ebû Ma’bed Eksem bin Ebû’l Cevn, annesi Ümmü Ma’bed Âtike bint-i Hâlid ve Mekke’nin Fethi sırasında şehid olan dayısı Hubeyş el-Eş’ar diye tanınan Hubeyş bin Hâlid bin Sa’d da sahâbidir.Resûlullâh (s.a.v)’ın Mekke’den Medine’ye hicretleri sırasında yol üzerinde bulunan çadırlarına uğraması ve oradaki bazı mucizelere şahid olduktan sonra başta Annesi Ümmü Ma’bed’ın daha sonra da babası Ebû Ma’bed’in bu gelişmelerle ilgili olarak bir kısmı mürsel olan rivâyetleri bulunmaktadır. Hicret esnasında Resûlullâh (s.a.v), Ebû Bekr (r.a) ve yan-larında bulunanlar Kudeyd’de ki çadırlarında yiyecek almak için uğradık-larında Ma’bed yetişkin bir çocuktu.Annesi Ümmü Ma’bed onlara yiyecek bir şeyleri bulunmadığını söyleyince Resûlullâh (s.a.v), orada duran, yaşlı, cılız ve hasta bir koyun veya keçiyi sağmak üzere Ma’bed’den bir kap getirmesini istemiş. Ümmü Ma’bed, o cılız hayvanın sütünün hiç bulunmadığını söylemesine rağmen Resûlullâh (s.a.v)’ın, o hayvanın sırtına dokunmasıyla süt kabı dolmuş, sağılan sütün bir kısmını Resûlullâh ve arkadaşları ve Ma’bed içmiş bir kısmı da ev halkına bırakılmıştı. Akşam çadıra gelen eşine annesi Ümmü Ma’bed, Resûlullâh’ın şemâilini tasvir ederek gördüğü mûcizeyi anlatmış, bunun üzerine O’nun peyğamber olduğuna karar vermişler ve İslâmiyeti kabul ederek hicret etmişlerdir.Siyer kaynaklarında Ma’bed el-Huzâi’nin önemli bir davranışından daha söz edilmektedir. Buna göre, Resûlullâh (s.a.v), Uhud Ğazvesi’nden sonra Mekke’ye dönmekte olan düşmanın Medine’ye âni bir baskın düz-enlemesi ihtimalini dikkate alarak ordusunu toplayıp düşmanı takip etti, ve hatta Hamrâü’l-Esed’e kadar gitti. O sırada henüz Müslüman olmamasına rağmen Resûlullâh’ın müttefiki olan Huzaâ kabilesine mensub olduğu için Hamraülesed’e gelip uğradıkları musibetten dolayı Resûlullâh’ı teselli eden Ma’bed el-Huzâi oradan ayrıldıktan sonra Mekke’ye hareket etti.Yolda Kureyş ordusuyla karşılaşan Ma’bed el-Huzâi, müşriklerin tekrar Medine’ye dönüp sağ kalan Müslümanları da öldürmeyi düşündük-lerini öğrenince Müslümanların büyük bir orduyla kendilerini takibe karar verdiklerini söyledi. Bunun üzerine Ebû Süfyan ordusunu acele toplayıp Mekke’ye doğru yola çıktı. Ma’bed’in Ebû Süfyan’ın kararını değiştir-mesine sebeb oldu.Bu hadisenin Uhud Ğazvesi’nin ardından yaşanan bu olayla ilgili olmayıp Bedir’e ikinci defa yapılan, Sevik Ğazvesi’yle ilgili olduğunu ve Resûlullâh’ın ordusunun Mekkeliler’le Bedir’de karşılaşmak için yola çıktığı haberini Ebû Süfyan’a Ma’bed’in götürdüğü de kaydedilir. Hicret sırasında yaşının küçük olduğuna bakılarak Ebû Süfyan ve onun ordusunu Medine’ye hücum etmekten vazgeçirenin Ma’bed olamayacağını da ileri sürülmüştür.Ma’bed el-Huzâi’nin Hz.Ebû Bekr (r.a) devrinde Müsennâ bin Hârise kumandasındaki orduda bulunduğu belirtilmekte, fakat onun ne zaman ve nerede vefat ettiği hakkında bilgi verilmemektedir. 1Şübhesiz ki, en doğrusunu Allâh bilir. Allâh, onlardan razı olsun.1- Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi-27-282
İlginizi Çekebilecek Diger Sahabe Hayatları
Ebû Akil, Lebid bin Rebiâ, bin Mâlik bin Câ’fer, el-Âmiri el-Câ’feri, Câhiliye devrinde de yaşamış olan Muhadram muallaka sahibi İslâm şairi. Genç yaşta kabilesi adına Miladi 580 ile 602 yılları arasında yaşamış olan Hire Hükümdarı Nu’man bin Münzir’e gönderilen elçi heyeti içinde yer almasından hareketle Miladi 550 veya 570 yılları arasında doğduğu tahmin edilmektedir.
Kürz bin Câbir Hudeybiye Andlaşması’nda Resûlullâh (s.a.v)’in yanında bulunduğu dikkate alınarak bu sırada Müslüman olduğu söylenmiştir.
Kürz bin Alkame (r.a) Mekke civarında yaşayan Huzâa kabilesinin Kâ’b kolundan olup Kürz bin Hubeyş diye de bilinir. Hem Câhiliye hem İslâm döneminde yaşayan Muammerûn’dandır.
Külsüm bin Hıdm (r.a)’ın neseb ve soyu: Külsüm bin Hıdm bin İmrulkays bin el-Hâris bin Zeyd bin Ubeyd bin Zeyd bin Mâlik bin Avf bin Âmru bin Avf bin Mâlik bin Evs el-Ensâri el-Evsi’dir.