Kebşe Bint-i Sâbit El-ensâriye Kimdir?
كَــبـْـشَــة َبـِـنْــتِ ثَـا بـِـتُ اْلأنــصَـا رِيـَـة
Baba Adı : Sâbit bin el-Münzir.
Anne Adı : Suhti bint-i Harise bin Levzan bin Abdüvüd.
Doğum Tarihi ve Yeri : Tarih yok, Medine doğumludur.
Ölüm Tarihi ve Yeri : Bilgi yok.
Fiziki Yapısı : Bilgi yok.
Eşleri : 1-Amr bin Mihsan bin Atik 2-el-Haris bin Sa’lebe 3-Hârise bin Nu’man.
Oğulları : Sa’lebe, Ebu Amre, Ebu Habibe,
Kızları : Ümmü Sabit Remle.
Gavzeler : Bilgi yok.
Muhacir mi Ensar mı : Ensâr hanımlarındandır.
Rivayet Ettiği Hadis Sayısı : Rivayeti var, sayısı belli değildir.
Sahabeden Kim ile Kardeşti : -
Kabile Neseb ve Soyu : Kebşe bint-i Sâbit bin Münzir bin Haram bin Amru bin Zeydümenat bin Adiy bin Amru bin Mâlik bin Neccar ve onun ismi; bin Sâ’lebe bin Amru bin el-Hazrec el Ensari el-Hazreci. Sonra; Beni Mâlik bin Neccariye dır.
Lakap ve Künyesi : Bilgi yok.
Kimlerle Akraba idi : Evs ve Hassân bin Sâbit’in baba bir kız kardeşleridir.
Kebşe Bint-i Sâbit El-ensâriye'nin Hayatı
Kebşe bint-i Sâbit el-Ensâriye (r.a), Medine de dünyaya gelmiştir hangi tarihte doğduğu ise bizce belli değildir. Ensâr’dan Evs bin Sâbit ile Resûlullâh (s.a.v)’ın meşhur şairi Hassan bin Sâbit’in kız kardeşleridir. Uzun künyesi ise şöyledir; Kebşe bint-i Sâbit bin el-Münzir el-Ensâriyye, Hanım sahâbiyelerdendir. Kendisi önce Amr bin Mihsan bin Atik ile sonra el-Haris bin Sa’lebe ile en sonunda Hârise bin Nu’man ile evlenmiştir. Bu evliliklerinden Sa’lebe, Ebu Amre, Ebu Habibe adında üç oğlu Ümmü Sabit ve Remle adında iki kızı olmuştur.Kebşe el-Ensâriyye şöyle dedi: “-Resûlullâh (s.a.v) bize geldi ve asılı olan bir kırbanın ağzından ayakta su içti. Ben de kalktım ve Resûlullâh (s.a.v)’ın ağzını değdirdiği yeri (teberrüken) kestim!”Bunu Tirmizi tahric etti.Rezin bu rivâyete: “-Asılı olan kırbanın ağzından ayakta su içti. Bende o kırbanın ağzını kesip kendime su içmek için teberrüken özel bir bardak yaptım!” cümlesini ekledi. 1Burada bu hanımefendi sahâbiyenin Resûlullâh (s.a.v)’e karşı duydu-ğu sevgisi ve onun hatırasına olan derin sayğısı açıkça görülmektedir. Su tulumunu, Resûlullâh (s.a.v)’ın ağzının değmiş olduğu yerini keserek onu kendisi için özel bir bardak haline getirmiş ve bu bardağı hayatı boy-unca önemli bir hatıra olarak korumuş, bu davranışıyla da bir Mü’minin Resûlullâh (s.a.v)’e karşı nasıl bir duyğu içinde bulunması gerektiğinin güzel bir örneği olmuştur.Kendisinden Abdurrahman bin Ebi Amra rivâyet etti. Hadisi Tirmizi ve İbn-i Mâce’de tahric edildi.Şübhesiz ki, en doğrusunu Allâh bilir. Allâh, onlardan razı olsun.1- Câmiu’l-Usûl-8-22-İçme adabı-No-3.092-Tirmizi-Eşribe-18-1892